Jedna od najuzbudljivijih regata na Igrama u Tokiju bit će ona u klasi 49er, sa Šimom i Mihovilom Fantelom među kandidatima za osvajanje odličja. A odlučivat će nijanse!
Najbolji jedriličari svijeta ovog ljeta ponovo će među sobom dijeliti olimpijska odličja. Punih pet godina s velikim uzbuđenjem iščekujemo regatu u Enoshimi, u kojoj će oči svakako biti uprte u utrkivanje 49era, u jednoj od najbržih i najatraktivnijih olimpijskih klasa.
Od 19 posada koje su izborile plasman na Olimpijske igre, barem deset ih ima ozbiljne izglede osvojiti medalju! Među njima su svakako Šime i Mihovil Fantela, svjetski prvaci iz Aarhusa 2018. godine i brončani s prošlogodišnjeg Europskog prvenstva, koji u Tokiju imaju dobre izglede kompletirati svoju impresivnu kolekciju medalja.
No, definitivno će na olimpijskoj regati odlučivati nijanse, a ovo su ključni faktori koji bi na kraju mogli odlučiti pobjednika…
Prilagodba vremenskim uvjetima
Enoshima je mjesto na kojem će se održati olimpijska regata u Japanu, udaljena nešto više od 500 kilometara od Tokija. Riječ je o otoku oko kojeg posade na moru mogu očekivati specifični, dugi oceanski val, kakav nije lako naći u Europi.
Za razliku od prethodnih Igara, ovaj put posade nisu imale priliku detaljno iskušati uvjete u kojima će se održati natjecanje i to je dodatni razlog zašto će što brža prilagodba vjetru oko Enoshime, morskim strujama i drugim vremenskim faktorima biti ključna.
Europske posade, uključujući i Fantele trenirale su u sličnim uvjetima oko Santandera i Kanarskog otočja, ali sigurno ih čekaju iznenađenja u Japanu. U takvoj situaciji iskustvo prethodnih nastupa na velikim natjecanjima ‘zlata vrijedi’ i moglo bi presuditi!
Pozicioniranje na startu
Kao što Šime Fantela često zna reći, dobar start je više od pola uspjeha u jedrenju. To će se potvrditi i na ovim Olimpijskim igrama, jer kroz 13 plovova upravo se u početnoj fazi utrkivanja pravim odlukama može najlakše steći prednost pred konkurencijom.
Dakle, bit će ključno na temelju pravilno očitavanja vremenskih uvjeta pozicionirati brod na pravo mjesto uoči startne linije i izabrati idealnu liniju prema prvom okretu, kako bi posada imala izglede boriti se za pobjedu.
Za razliku od drugih natjecanja, na startu će biti 19, a ne 30 brodova, što povećava prostor za startno manevriranje pa za eventualne pogreške isprike – nema!
Izbjegavanje diskvalifikacija
Olimpijska regata sa sobom donosi najviše moguće uloge, što znači da ćemo sigurno vidjeti mnogo protesta, ulaganja žalbi i diskvalifikacija za vrijeme natjecanja.
Baš zato svaka posada mora biti dodatno oprezna, kako bi se klonila nevolja. Prerani start najčešća je pogreška zbog koje netko bude diskvalificiran u jedrenju, no kaznu je moguće zaraditi i zbog dodira s drugim brodovima prilikom okreta.
U svakom slučaju, iako se najslabiji rezultat briše iz konačnog zbroja bodova u ukupnom poretku, jedna diskvalifikacija u ovako izjednačenoj konkurenciji može biti ključna i jednostavno se ne smije dogoditi.
Mudre i hrabre taktičke odluke
Nema sumnje, u jedrenju uvijek na kraju pobjeđuje onaj tko donese najbolje taktičke odluke tijekom tjedan dana utrkivanja. Pogotovo na najvišem nivou, gdje sve posade s lakoćom izvode čak i najteže manevre!
Na olimpijskoj regati tražit će se kombinacija hrabrih i mudrih taktičkih odluka. Ponekad će trebati riskirati i tražiti putanju drukčiju od ostatka flote, a ponekad ići gdje i ostali, pokušavajući manjim manevrima tražiti vlastitu prednost. Na kormilarima poput Šime Fantele je pronaći balans između rizika i razuma, a kakvu odluku donijeti, to će svakako diktirati stanje na ljestvici i izgledi za osvajanje odličja.
Pribranost u svakom trenutku
Jedrenje je sport u kojem se stalno događa nešto što te može izbaciti iz takta! Bilo da se radi o sudačkom poništavanju rezultata zbog problema s vjetrom u trenucima kad vodiš, dva slaba plova u nizu koja su ti se neočekivano dogodila ili diskvalifikaciji za koju smatraš da nije bila poštena, jednostavno moraš ostati pribran i nastaviti provoditi svoju strategiju.
Mirnoća je ono što na kraju donosi uspjeh i pomaže pri prevladavanju nevolja, koje će se sigurno dogoditi svakoj od 19 posada kroz regatu u Enoshimi. Pogotovo se pribranost traži u samoj završnici regate, za vrijeme Medal Racea, u kojoj se dijele dvostruki bodovi i svaka taktička odluka može biti razlika između osvajanja medalje i časnog sudjelovanja.
Za Hrvatsku je sjajna vijest što su se u posljednje četiri godine upravo Šime i Miho pokazali kao jedna od najsmirenijih posada, koja zna kako prevladati izazove tijekom tjedan dana utrkivanja. Zato s mnogo optimizma iščekujemo olimpijsku regatu, u kojoj naša zemlja itekako ima izgleda osvojiti novo odličje, nakon nezaboravnog zlata Šime Fantele i Igora Marenića u klasi 470, kao i srebra Tonćija Stipanovića u klasi Laser, u Riju 2016. godine…